Viitorul aparţine celor care cred în frumuseţea propriilor vise.” (Eleanor Roosevelt)

Sunt Gabriela Padurariu din Iași iar acesta este locul meu virtual in care îmi expun opinia despre diverse aspecte juridice. Accept orice comentariu făcut cu bun simt doar pe marginea a ceea ce am scris pe acest blog. În privinta sfaturilor juridice vă rog să nu uitați că ele nu se pot acorda profesional decât față în față și nu virtual .
Informatiile de pe acest blog nu reprezintă consultanță juridică. Ele vor fi folosite doar în scop de informare generală, nu pentru luarea unor decizii. Pentru luarea unor decizii trebuie să mă contactați personal sau să apelați la alți profesioniști.
Aceste precizări au semnificația unei declinări de obligație.


Pe această pagină, încerc să traduc din drept în română, adică să explic prin cuvinte simple, diverse chestiuni din drept. Da, uneori mă adresez unui public neinițiat dar și celor care au nevoie de un minim de informare dar nu știu de unde să înceapă; mai departe, însă, consultați un avocat în mod direct! De asemenea, mă mai adresez și celor care vor să cunoască, pentru că informația înseamnă putere (nu-i așa? ) iar un minim de cultură generală juridică încă nu știu să fi făcut rău cuiva. Pentru toate acestea, informațiile sunt mult simplificate în diverse articole juridice, pentru a fi accesibile și a contura un cadru general. Fac asta ca parte a programului personal de educație juridică - ca misiune pro bono, în acord și cu prevederile legale – program pe care îl dezvolt deja de câțiva ani buni. Asta este ceea ce dau eu înapoi lumii pentru privilegiul de avea un loc sub soare: informații! Și zic eu că nu este puțin lucru! Considerați, astfel, conținutul acestei pagini ca fiind unul cu titlu informativ și general. Nu sunt responsabilă, sub nicio formă, cu privire la modul cum înțelegeți, cum interpretați și cum alegeți să folosiți informațiile postate motiv pentru care, vă îndemn la modul cel mai serios să consultați un avocat în mod direct, înainte de a lua orice decizie cu privire la speța dvs., căruia să îi spuneți toate detaliile și să vadă actele, dacă este cazul, fiindcă doar așa puteți primi un răspuns corect, complet și perfect adaptat situației dvs.

DESPRE GABRIELA PĂDURARIU:

DESPRE GABRIELA PĂDURARIU: Recunoscută pentru atenţia sa la detalii, Gabriela Pădurariu reprezintă în instanţa de judecată cât şi în faţa altor autorităţi, persoane juridice – societăţi, ONG-uri, etc. – în diverse cauze civile, comerciale, penale, în special în executarea silită. Funcţie de interesul celui pe care îl reprezintă ştie să urgenteze sau să temporizeze soluţionarea unei cauze – în special executări silite, cauze comerciale sau procedura insolvenţei -, caută şi găseşte întotdeauna cele mai bune soluţii tehnice din punct de vedere juridic şi al strategiei soluţionării corecte a cauzei de către instanţa de judecată, în sensul că-i oferă toate informaţiile necesare atât în fapt cât şi în drept pentru ca aceasta să poată pronunţa o hotărâre legală şi temeinică. Din experienţa acumulată în practica dreptului execuţional civil, poate spune că stăpăneşte în amănunt toate subtilităţile şi tertipurile de care se folosesc atât părţile din executarea silită – creditor şi debitor – cât şi executorul judecătoresc şi chiar instanţa de executare, pentru tergiversarea urmăririi silite. De asemenea, cunoaşte foarte bine cum îşi ascund debitorii bunurile şi veniturile de la urmărire şi cum pot fi acestea găsite/descoperite sau/și readuse în patrimoniul debitorului pentru a putea fi executat silit. În cazul în care în legătură cu soluţionarea unei cauze s-au ivit probleme legate de ineditul situaţiei fie anterior sesizării autorităţii corespunzătoare, fie în derularea unui proces civil, comercial, penal, fie în faza de urmărire silită, a apelat la grupul de profesionişti în drept – grupul său de colaboratori - care s-a format în timp şi în care dezbat foarte serios probleme de drept material, obiectiv, substanțial, cât şi de procedură, căutând cele mai eficiente soluţii de rezolvare. Apără și argumentează exclusiv ce i se potrivește persoanei și ce poate duce speța respectivă atât din punct de vedere uman cât și juridic. De foarte multe ori a consiliat partea să renunțe la anumite pretenții pentru că nu puteau fi dovedite, pentru că erau doar ambiții și dorințe neîntemeiate și pentru că totodată nu poate munci, nu poate crea intelectual un lucru, o cerință care nu este validă, care nu e parte din povestea acelei persoane, a acelui dosar.
SEDIUL PROFESIONAL:

Iaşi, str: Sărăriei nr. 58
Tel: 0746 669594
e-mail: gabriela_padurariu@yahoo.com

SEDIUL PROFESIONAL SECUNDAR :

Iași, str. Grigore Ureche nr. 1 - 3, Bloc Șonțu Mărăcineanu, ARPA OFFICE CENTER, Biroul 9 (lână Policlinica Regina Maria)

ACTIVITATE PUBLICISTICĂ: PUBLICAŢIILE MELE ÎN REVISTE DE SPECIALITATE ŞI PAGINI WEB

ACTIVITATE PUBLICISTICĂ: PUBLICAŢIILE MELE ÎN REVISTE DE SPECIALITATE ŞI PAGINI WEB

Adresa:

Adresa:
Clic pe foto

Corpul Profesional al Mediatorilor din Județul Iași

Despre Biroul de Mediator Gabriela Pădurariu:

Biroul de mediator Gabriela Pădurariu oferă servicii mediere în Iași în toate tipurile de conflicte, cu expertiză de abordare fie individual, fie ca echipă.


Dacă vă doriți o rezolvare rapidă pentru disputele dumneavoastră prin servicii de mediere,Biroul de mediator Gabriela Pădurariu cu sediul în Iași, vă pune la dispoziție servicii de mediere ce asigură rezolvarea rapidă a oricărui litigiu de la cele de drept civil precum : grănițuire, revendicare, evacuare, partaj, divorț, încredințare minori, vizitare minori, executarea contractelor, litigii între asociați, la cele de drept penal – plângeri prealabile de lovire, tulburare de posesie, distrugere, precum și de dreptul muncii – drepturi salariale, concedieri.


Medierea reprezintă o alternativă în raport cu justiția de soluționare a conflictelor dintre părți, prin care o terță persoană neutră, imparțială și fără putere de decizie – mediatorul – ajuta părțile să găsească împreuna o soluție care să rezolve neînțelegerile dintre ele.


Medierea face parte din marea familie a metodelor alternative de soluționare a litigiilor – ADR ( Alternative Dispute Resolution).

Numărul din ce în ce mai mare al proceselor din instanțe este semnificativ pentru lipsa de dorință, dar și de informare a justițiabililor de a folosi cu eficiență dialogul pentru rezolvarea disputelor.

Pentru ca mediul juridic actual descurajează soluționarea rapidă a disputelor, pentru unele conflicte, societatea are nevoie de o modalitate mai eficientă de rezolvare a acestora. Această modalitate este medierea.

Procedura medierii costă și durează relativ mai puțin, aceasta se desfășoară în condiții de confidențialitate maximă, mediatorul având obligația de a păstra secretul dezbaterilor, atât față de persoanele cu care intră în contact în cadrul procedurii de mediere, cât și față de experții pe care părțile îi angajează în diferite cauze.

Protected by Copyscape Duplicate Content Penalty Protection

NOUTĂȚI LEGISLATIVE, EVENIMENTE JURIDICE ȘI OPINII JURIDICE

NOUTĂȚI LEGISLATIVE, EVENIMENTE JURIDICE ȘI OPINII JURIDICE

30 martie 2020

Coronavirus: cine suportă riscul privind executarea contractelor?


La momentul scrierii acestui articol, Organizația Mondială a Sănătății este la un pas să declare coronavirusul ca o pandemie mondială. Dacă guvernele din întreaga lume pun accentul pe măsuri preventive pentru a limita răspândirea, inclusiv carantina de persoane și locuri, multe întreprinderi vor pune, fără îndoială, multe întrebări, precum:

Cine suportă riscul dacă proiectul meu întârzie, deoarece accesul la site este restricționat?
Ce se întâmplă dacă personalul este afectat de coronavirus și nu mai poate livra? Cine despăgubește pe bine? 
Ce se întâmplă dacă materialele cheie sunt livrate cu întârziere ca urmare a coronavirusului? Sau nu sunt livrate deloc?
Cum afectează coronavirusul executarea contractelor?

Desigur, în momentul în care ai încheiat un contract cu cineva pentru prestarea unui serviciu, nu te-ai fi gândit vreodată să prevezi în mod explicit o situație epidemiologică sau pandemică. 

Totuși, numărul persoanelor afectate de coronavirus continuă să crească, tot mai multe locuri intră în carantină, iar angajații nu se mai duc la locul de muncă pentru a nu risca să intre în contact cu virusu sau să-l răspândească.
Asta duce și la afectarea afacerilor, indiferent că vorbim de importuri de produse sau prestarea unor servicii. Așadar, cine suportă riscul și cine trebuie să despăgubească pe cine?

Ca întotdeauna, răspunsul se află în condițiile contractului. 

Există două scenarii de luat în considerare aici – contractele în vigoare și cele care încă nu au fost începute, fiecare cu subramuri.
Ce este forța majoră?
Potrivit art. 1351 alin. (2) din Codul Civil, forța majoră este orice eveniment extern, imprevizibil, absolut invincibil și inevitabil.
După cum vedem, nu avem o definiție clară a forței majore, aceasta urmând a fi analizată în funcție de fiecare caz în parte.

Coronavirusul și clauzele contractuale:
De ce e important să ai contracte bine scrise?
Pentru că potrivit art. art. 1351 alin. (2) din Codul Civil, ”dacă legea nu prevede altfel sau părțile nu convin contrariul, răspunderea este înlăturată atunci când prejudiciul este cauzat de forță majoră sau de caz fortuit.”
Asta înseamnă că părțile pot să prevadă în contract că partea ce nu-și execută obligațiile va datora despăgubiri chiar și în caz de forța majoră, adică dacă are activitatea complet blocată de coronavirus.
Primul pas pe care trebuie să îl faci e să te uiți ce scrie în contract.

Situația 1: răspunzi chiar și în caz de forță majoră
Atunci chiar ai ghinion – pe lângă faptul că ai activitatea afectată din cauza coronvarisului, mai trebuie să plătești și partenerii pentru că nu livrezi la timp bunurile sau nu mai poți presta serviciile.
Ce poți face?
Să te folosești de imposibilitatea de executare temporară prevăzută de art. 1557 din Codul Civil si să suspenzi temporar obligațiile pe care le ai.

Situația 2: nu răspunzi dacă ai un caz de forță majoră
Dar nu e așa ușor – ca să nu despăgubești cealaltă parte într-un caz de forță majoră, acesta trebuie dovedit că există.

Cum dovedești un caz de forța majoră?
Ai două metode.
Metoda 1: te judeci în instanță când cealaltă parte îți cere banii.
Metoda 2: te duci la Camera de Comerț și Industrie și soliciți să-ți elibereze un certificat de forță majoră. Spre exemplu, când au fost inundațiile sau secetele prelungite s-au tot eliberat asemenea certificate.

Află de pe site-ul Camerei de Comerț și Industrie a României că ai nevoie de următoarele documente pentru a ți se emite un asemenea certificat:
• prezentarea evenimentului în detaliu, a consecinţelor acestuia în relaţia cu partenerul contractual şi argumente juridice că evenimentul invocat reprezintă forţă majoră (ce, cum, care e afectul, care e argumentul juridic)
• cererea de emitere a avizului, semnată de reprezentantul legal;
• o copie a contractului afectat din evenimentul de forţă majoră, cuprinzând clauza de forţă majoră;
• atestări de la organele, autorităţile şi instituţiile abilitate, de la caz la caz (altele decât Camera de Comerţ şi Industrie a României), privind existenţa şi efectele evenimentului invocat, localizarea acestuia, momentul începerii şi încetării evenimentului – în cazul coronavirus te poți duce la Ministerul Sănătății, Ministerul Afacerilor Interne sau Inspectoratul pentru Situații de Urgență;
• notificări adresate partenerului contractual în legătură cu apariţia evenimentului invocat şi efectele sale asupra derulării operaţiunilor contractuale.
Se plătește o taxă de 500 lei și se eliberează certificatul de forță majoră. În baza acestuia poți trimite notificările către partenerii contractuali.

Dar dacă acum închei contractul?
Cum ziceam mai sos, forța majoră este un eveniment imprevizibil. Prin urmare, pentru contractele încheiate recent, după cunoașterea coronavirusului), forța majoră, care presupune că un eveniment nu este previzibil, ar putea să nu se aplice aici. 

Posibilitatea de a fi scutit de plata despăgubirilor poate depinde apoi de acțiunile autorităților – de exemplu, măsurile statutare care restricționează capacitatea de lucru la fața locului, circulația persoanelor și circulația materialelor.
În acest scenariu, alternativa este să negociezi o modificare personalizată a contractului care să prevadă cum se suporta riscul.

Până când veștile despre focar au fost raportate pentru prima dată în ianuarie 2020, nu ar fi rezonabil ca un antreprenor să se fi așteptat la asemenea efecte potențiale ale coronavirusului – și puțini ar putea pune asta la îndoială. 

Ca sa fie bine în situația asta, ar trebui să informezi cealaltă parte ca ai o problemă cu livrarea și eventual să ceri o amânare și să oferi o compensare sau un discount.
Cu toate acestea, este clar că, pentru contractele mai recente, ar exista un argument puternic că despăgubirea trebuie să aibă loc, pentru că deja știai despre potențialele efecte ale coronovarisului, ceea ce îl face un eveniment previzibil și nu mai intră sub situația unei forțe majore. 

Pentru alte forme de contract, drepturile părților vor depinde de condițiile expres prevăzute, dar este posibil să se aplice abordarea generală de mai sus în legătură cu forța majoră și clauze similare.

Ce să ții minte pentru viitor?

Sperăm că nu o sa mai avem parte de un fenomen precum coronavirsul, dar ai mai jos câteva aspecte de care să ții cont:
• când semnezi un contract de prestări servicii, alege unul care să prevadă în mod clar ce se întâmplă în caz de forță majoră, cum e cel de aici;
• definește mereu cât mai exact toate ipotezele;
• nu pleca de la premisa că ție nu ți se poate întămplă – iată, se întâmplă la nivel mondial.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu