Omenirea se confruntă astăzi cu o problemă practică majoră, și anume
epidemia de coronavirus (COVID-19). Prin modul în care ne raportăm la
această problemă practică, putem genera răspunsuri psihologice
adaptative/funcționale sau dezadaptative/disfuncționale. Răspunsurile
psihologice adaptative ne ajută să confruntăm mai bine problema practică
și efectele inerente acesteia. Răspunsurile psihologice dezadaptative
complică problema practică și efectele inerente acesteia, generând chiar
probleme psihologice adiționale. Așadar, psihologia științifică ne
poate ajuta în trei feluri în această situație:
(1) Cum să abordăm mai eficient problema practică a epidemiei;
(2) Cum să ne raportăm psihologic la problema practică a epidemiei
pentru a nu dezvolta răspunsuri dezadaptative (probleme psihologice), ci
adaptative;
(3) Cum să facem față problemelor psihologice dacă au apărut.
Implementarea adecvată a acestor aspecte poate duce la efecte colective benefice!
(I) Cum să abordăm eficient problema practică a epidemiei
În primul rând, trebuie să fim corect informați! De
aceea, informațiile trebuie luate doar din surse credibile (autorități
ale statului dublate de specialiști și jurnaliști/media credibilă). Spre exemplu, vezi aici: http://www.ms.ro/coronavirus-covid-19/ De asemenea, este bine să coroborăm informațiile naționale cu cele internaționale (spre exemplu, vezi aici: https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019).
În această perioadă trebuie să evităm să citim despre epidemie din
surse necredibile și/sau să ascultăm astfel de surse. Mintea umană este
predispusă la contaminare psihologică și astfel la Fake News!
Așadar, să refuzăm contaminarea psihologică, informându-ne despre
epidemie doar din sursele credibile și refuzând să ne expundem mintea la
surse necredibile și/sau la pseudoștiință (vezi aici despre Contaminarea psihologică și cum să ne ferim de ea).
Apoi, trebuie să urmăm exact cerințele autorităților
naționale (dublate de specialiști), pe care este bine să le coroborăm cu
sursele credibile media și surse credibile internaționale (dacă apar
discrepanțe, să solicităm autorităților explicații pentru acestea), iar
apoi să le implementăm adecvat în viața noastră. Aceste autorități ne vor spune mai ales ce să facem și ce să nu facem.
Iar acestea sunt lucruri fundamentale! Dar aceste lucruri, pentru a fi
implementate eficient în comportamentele noastre, trebuie asimilate
eficient de mintea umană, iar aici, psihologia, prin intervențiile
cognitiv-comportamentale, are rolul principal. De aceea, cred că astfel
de autorități trebuie să includă și specialiști psihologi și/sau să
colaboreze strâns cu organizațiile majore ale psihologilor (ex.
Asociația Psihologilor din România/Colegiul Psihologilor din România).
Despre izolare. Sugestiile de izolare date în mod
corect de autorități trebuie utilizate creativ și în aceeași logică
implementațională. Spre exemplu, izolarea poate să fie un moment în care
ne ocupăm de lucruri importante pentru noi, de care până acum nu am
avut timp (ex. să vedem un film/să citim o carte), sau în care încercăm
lucruri noi (ex. să învățăm o limbă străină/să ne pregătim pentru
cursuri clasice oferite în regim online). De asemenea, izolarea fizică
nu poate împiedica conectarea psihologică cu ajutorul tehnologie; deci,
este momentul să menținem/reîntărim relațiile familiale și sociale (pe
care poate le-am ignorat în vârtejul activităților cotidiene înainte de
epidemie), relații care apoi contribuie la bunăstarea noastră
psihologică. În fine, izolarea nu trebuie văzută excesiv, interacțiunile
sociale și viața trebuind să continue cât mai normal posibil în
condițiile date, cu o grijă serioasă la indicațiile legate de protejarea
față de contaminare (ex. atingeri, distanță, număr de persoane
participante, igienă, etc.). În profilul nostru psihologic ca
națiune avem tendința să interpretăm incertitudinile ca pericole, nu ca
oportunități; de aceea, în acest context aș sugera să fim atenți la
pericole, dar să nu ratăm oportunitățile de normalitate și chiar de
dezvoltare/progres (exersându-ne responsabil creativitatea).
(II) Cum ne raportăm psihologic la problema practică
(III). Cum ne raportăm la problema psihologică
Problema psihologică derivă din stilul de gândire/cognitiv
irational. În acest fel se nasc uneori chiar probleme psihologice
clinice de tipul anxietății/panicii, depresiei, furiei/agresivității
și/sau vinovăției. Aceste probleme clinice afectează calitatea
vieții/bunăstarea psihologică (nu doar a noastră, ci și a persoanele
apropiate și copiilor care sunt în jurul nostru) și pot amplifica chiar
efectul problemei practice (ex. generează stres, care reduce apoi
capacitatea de apărare imunologică a organismului, susțin decizii
proaste în/față de problema practică, etc.); în plus, nu permit apariția
cu ușurință a unor emoții pozitive amorsate de eventuale evenimente
pozitive de viață. În fine, dacă apar pe scară largă, pot genera, prin
agregare, efecte colective de panică/agresivitate/depresie.
Răspunsurile psihologice sunt normale/sănătoase, dacă derivă
dintr-un stil de gândire/cognitiv rațional. În acest fel se nasc
răspunsuri adaptative/funcționale în situația practică problematică, și
anume îngrijorare (dar nu anxietate/panică), tristețe (dar nu depresie),
nemulțumire (dar nu furie/agresivitate) și părere de rău (dar nu
vinovăție). Aceste răspunsuri vă mobilizează pentru a face mai bine față
situației practice, iar dacă apar pe scară largă, pot genera, prin
agregare, efecte colective adaptative/funcționale/sănătoase; în plus,
permit mai ușor apariția unor emoții pozitive amorsate de eventuale
evenimente pozitive de viață. Dar, dacă devin prea frecvente și/sau de
lungă durată, le puteți ține sub control astfel (dacă nu funcționează,
apelați la un specialist în psihologie clinică/consiliere
psihologică/psihoterapie):
(1) Relaxare/Meditație (dimineața/seara sau când starea psihologică o cere)
Relaxare: Controlați-vă pentru a respira uşor şi lent pe nas (3-4
secunde inspiraţia, 4 secunde expiraţia). Respiraţia toracică tinde să
genereze hiperventilație, ceea ce duce apoi la o concentraţie mai mare a
oxigenului în sânge şi la simptome similare celor din debutul
atacurilor de panică. Respirând calm, după modelul de mai sus, minimum
3-5 minute, se generează răspunsul de relaxare.
Meditaţia de tip transcendental a fost preluată în SUA şi adaptată
pentru a putea fi utilizată fără încărcătura ei mistică şi într-o
manieră în care efectele ei să fie clar măsurabile. Meditaţia
transcedentală este o tehnică utilă pentru a genera răspunsul de
relaxare, răspuns opus stresului. Etapele meditaţiei de tip
transcendental sunt (vezi Benson, 1996, apud David, 2012):
Pasul 1: Alege un cuvânt sau o propoziţie care are semnificaţie
importantă pentru tine (în acest caz ar fi de preferat una optimistă).
Pasul 2: Stai liniştit, într-o poziţie confortabilă.
Pasul 3: Închide ochii.
Pasul 4: Lasă corpul şi musculatura să se relaxeze.
Pasul 5: Respiră lent, dar natural, iar în timpul respiraţiei, focalizează-te şi repetă mental formula aleasă în Pasul 1.
Pasul 6: Adoptă o atitudine pasivă. Nu te gândi cât de bine o faci
sau dacă o să-ţi iasă. Dacă pe parcursul procedurii îţi vin în minte
alte gânduri, lasă-le să vină fără a te opune (cum vin, aşa vor pleca),
tu focalizându-te în continuare pe formula aleasă.
Pasul 7: Continuă acest exerciţiu timp de 5-10 de minute.
Pasul 8: La sfârşit, nu te ridica imediat. Stai liniştit,
aproximativ un minut, restabilind treptat legătura cu mediul
înconjurător. Apoi deschide ochii şi stai aşa încă un minut înainte de a
te ridica.
Meditație de tip mindfulness a fost la rândul ei preluată
în SUA şi adaptată astfel încât să fie utilizată fără încărcătura ei
mistică şi într-un mod în care efectele ei să fie clar măsurabile.
Meditaţia mindfulness este o tehnică utilă pentru a genera răspunsul de detașare, răspuns opus stresului. Etapele meditaţiei de tip mindfulness sunt (vezi și David, 2012):
Pasul 1: Aleg o poziție confortabilă și un context liniștit.
Pasul 2: Sunt conştient de corpul meu (inspir). Mă accept așa cum sunt (expir).
Pasul 3: Conştientizez gândurile negative (inspir). Accept gândurile negative așa cum sunt (expir).
Pasul 4: Accept faptul că ele îmi pot produce o stare psihologică
negativă (inspir). Ştiu însă că suferinţa este tolerabilă (expir).
Pasul 5: Conştientizez şi gândurile mele pozitive (inspir). Le accept așa cum sunt (expir).
Pasul 6: Conştientizez stările pozitive (inspir). Le accept (expir).
Pasul 7: Continui acest exerciţiu timp de 5-10 de minute.
Pasul 8: La sfârşit, nu mă ridic imediat. Stau liniştit, aproximativ
un minut, restabilind treptat legătura cu mediul înconjurător. Apoi
deschid ochii şi stau aşa încă un minut înainte de a mă ridica.
(2) Activare comportamentală prin activități care (a) vă fac plăcere
(ex. sport), (b) corespund valorilor pe care le aveți (ex. activități
mai multe în familie) și/sau (c) derivă din calitățile pe care le aveți
(ex. sfaturi/ajutor pentru alții), respectând însă constrângerile date
de problema practică.
Referințe selective.
Alte referințe utile:
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu